Mijn nieuwe certificaatwachtwoord wordt niet toegestaan, waarom niet?

Bij het aanmaken van een nieuw certificaat, voert u een nieuw wachtwoord in. Wanneer uw wacht­woord voorkomt in de database met gelekte wachtwoorden, kunt u deze waarschuwing krijgen:

Waarom deze controle?

Omdat we informatiebeveiliging belangrijk vinden. Volgens de algemeen aanvaarde richtlijnen (zoals NIST sp800-63b) is het verstandig bij invoer van een nieuw wachtwoord, dit te verifiëren tegen uit bekende datalekken openbaar geraakte wachtwoorden.

Hoe controleert de PVM mijn wachtwoord?

De PVM stuurt uw wachtwoord niet over het internet op! De PVM controleert één keer per week of uw wachtwoord misschien onveilig is. Hiervoor wordt een cryptografische hash van uw wachtwoord, ingekort tot 5 tekens, opgestuurd naar de haveibeenpwned service. Door deze werkwijze komt niemand uw wachtwoord te weten. De controle vindt plaats door de circa 300 geretourneerde hashes met dezelfde eerste 5 tekens van daadwerkelijk onveilige wachtwoorden in de PVM te doorzoeken op de complete hash van uw wachtwoord. Komt deze niet voor dan is het wachtwoord niet bekend geworden in een van de vele lekken in de afgelopen jaren. Komt uw wachtwoord wel voor, dan is het onveilig en kunnen we u daarvoor waarschuwen.

Wat moet ik doen?

Kies een ander wachtwoord. Een goed wachtwoord is voldoende lang, niet eerder gebruikt maar nieuw en volkomen willekeurig.

Tip; maak gebruik van een wacht­woordmanager om het aan te maken en beheren.

 

 

Wat moet ik doen als de PVM meldt “Uw wachtwoord komt voor in de HIBP database van wachtwoorden uit datalekken”?

Waarschuwing zwak of gelekt wachtwoord

Waarom krijg ik deze melding?

U gebruikt voor het certificaat dat aan de PVM gekoppeld is een wachtwoord. Dat wachtwoord is onveilig. Waarom? Omdat het nogal kort is, een veelgebruikt normaal woord is of omdat het wachtwoord vaker door anderen of u gebruikt wordt. Bijvoorbeeld ‘welkom01’. Ook kan het door u gekozen wachtwoord gebruikt zijn op een website waarvan bekend is dat die te maken had met een hack waarbij wachtwoorden van vele gebruikers zijn gestolen (LinkedIn, Yahoo). Zwakke of gelekte wachtwoorden worden gebruikt door kwaadwillenden om te proberen accounts op andere websites te kraken. De PVM controleert één keer per week of uw wachtwoord misschien onveilig is.

Heb ik een nieuw certificaat nodig?

Het idee achter de waarschuwing is dat u het onveilige wachtwoord dat u voor de PVM gebruikt niet opnieuw moet gebruiken. U kunt de PVM met dit certificaat en wachtwoord in principe blijven gebruiken tot het verstrijken van de looptijd. ZorgTTP past aanvullende controles toe bij de ontvangst van berichten waardoor het risico dat iemand zich als u voordoet verwaarloosbaar is.

Moet ik verder nog wat doen?

Misschien gebruikt u hetzelfde wachtwoord wel bij een andere dienst of website. Dan is het verstandig om daar uw wachtwoord aan te passen. Gebruik voor verschillende diensten altijd een nieuw en uniek wachtwoord. Om de vele wachtwoorden te beheren gebruikt u het beste een wachtwoordmanager.

Hoe controleert de PVM mijn wachtwoord?

De PVM stuurt uw wachtwoord niet over het internet op, maar maakt gebruik van de database en bijbehorende webservices van haveibeenpwned. Op de website vindt u Engelstalige uitleg over de werking en herkomst van de gegevens. Voor de controle wordt een cryptografische hash van uw wachtwoord opgestuurd naar de haveibeenpwned service. De hash wordt voor verzending ingekort tot 5 tekens. Daardoor komt niemand uw wachtwoord te weten. De controle vindt plaats door de circa 300 geretourneerde hashes met dezelfde eerste 5 tekens van daadwerkelijk onveilige wachtwoorden in de PVM te doorzoeken op de complete hash van uw wachtwoord. Komt deze niet voor, dan is het wachtwoord niet bekend geworden in een van de vele lekken in de afgelopen jaren. Komt uw wachtwoord wel voor, dan is het onveilig en kunnen we u daarvoor waarschuwen.

 

Welke uitgaande verbindingen maakt de PVM?

De Privacy Verzend Module (PVM) van ZorgTTP pseudonimiseert de aangeboden gegevens en maakt daarbij gebruik van beveiligde internetverbindingen met de Centrale Module TTP  bij ZorgTTP. In dit artikel vindt u terug welke verbindingen nodig zijn en hoe deze gemaakt worden.

De PVM maakt externe verbindingen voor de onderstaande taken:

Softwareversiecontrole www.zorgttp.nl
Nieuw certificaat www.zorgttp.nl
Controle intrekking afnemercertificaat ocsp.quovadisglobal.com
Upload naar CMT www.zorgttp.nl of secure.zorgttp.nl
Controle aanleverplanning DIS www.disportal.nl
HIBP wachtwoordcontrole www.zorgttp.nl of api.pwnedpasswords.com
Verbinding met TRES https://tres-p.zorgttp.nl/

Een beveiligde verbinding maakt gebruik van het TLS protocol versie 1.2. In dit protocol identificeert de server zich met een digitaal certificaat uitgegeven door een Certificate Authority (CA). De verbinding komt alleen tot stand wanneer de CA bevestigt dat het certificaat nog actief is en niet ingetrokken. Hierbij wordt de OCSP service gebruikt (of eventueel de CRL geraadpleegd). De server certificaten zijn ondertekend door een keten van certificaten die uitkomt bij een vertrouwd root certificaat. De PVM con­troleert alle certificaten in de keten op intrekking.

De afnemercertificaten zijn digitale certificaten die worden uitgegeven door de QuoVadis CA en worden gebruikt voor de versleuteling  van de te pseudonimiseren gegevens. De PVM controleert de status van het afnemercertificaat eveneens door middel van OCSP.  Het enige gebruik van QuoVadis certificaten voor TLS betreft de client authenticatie voor pseudonimisatie binnen de Risicoverevening. In dat geval wordt door de PVM verbinding gemaakt met secure.zorgttp.nl voor de upload van gegevens naar CMT.

Hoe ontvang ik een bevestiging via e-mail nadat ik een bestand heb verstuurd?

Het is mogelijk om via email een bevestiging te ontvangen nadat u uw bestand heeft verstuurd.

Open hiervoor de PVM. Klik op de knop ‘Instellingen’ en ga naar het tabblad ‘Overig’.
Voer het emailadres in waarop u de bevestiging wilt ontvangen.
Sla de wijziging op.

In het vervolg zult u op het door u gekozen e-mailadres worden geïnformeerd zodra het bestand succesvol door ZorgTTP is ontvangen.

Mijn bestand is wel verwerkt maar niet verzonden

Controleer of u verbinding heeft met het internet en controleer of uw virusscanner/firewall toestaat dat er verbinding wordt gemaakt met zorgttp.nl.

Als u wel verbinding kunt maken, let dan op het volgende. Op 7 januari 2019 heeft ZorgTTP de verouderde versies 1.0 en 1.1 van TLS uitgeschakeld. Als de PVM toch gebruik maakt van deze protocollen, worden bestanden niet verzonden. Zorg ervoor dat u gebruik maakt van Java versie 8 of hoger en dat uw IT afdeling verbindingen met TLS versie 1.2 of hoger toestaat. Op basis van de logfile is door ons snel te zien of dit de oorzaak is, de foutmelding ‘Received fatal alert: protocol_version’ komt er dan in voor.